Vsi že vemo, da so skandinavske države najbolj napredne glede varnosti, danes pa večina staršev ve, da se v Skandinaviji otroci vsaj do četrtega leta vozijo v avtosedežih, obrnjenih v nasprotni smeri vožnje. Starši pogosto mislijo, da je to zato, ker ima Švedska strožjo zakonodajo, vendar smo na predavanjih Inštituta VTI izvedeli, da so predpisi enaki v vseh evropskih državah, da pa imajo starši v skandinavskih državah večja pričakovanja glede avtosedežev v katerih bodo vozili svoje otroke. V Skandinaviji starši že desetletja zahtevajo, da imajo avtosedeži, ki jih uporabljajo za svoje otroke, uspešno opravljen prostovoljni test Plus, ki meri obremenitev otrokovega vratu pri čelnem trku. Ta test izvaja VTI, švedski nacionalni inštitut za raziskave cestnega prometa in zato smo bili veseli, da smo imeli priložnost iz prve roke izvedeti, za kaj gre. V začetku maja smo se udeležili dogodka na VTI (Swedish National Road and Transport Research Institute) v Linköpingu na Švedskem. Strokovnjaki iz VTI so nam predstavili zgodovino švedskega Plus testa, zahteve, ki jih test postavlja za avtosedeže ter pojasnili, kaj pomeni, da je inštitut za testiranje akreditiran in kako se doseže, da so rezultati vseh testov medsebojno primerljivi. Razložili so nam osnove uporabe varnostnega pasu za odrasle in otroke ter prednosti in slabosti pritrditve avtosedežev z ISOfixom in avtomobilskim varnostnim pasom. Nato so na testne sani pred nami postavili avtosedež BeSafe Stretch in izvedli test trčenja v skladu z zahtevami Plus testa.

Kaj je test Plus?

Test Plus izvira iz svojega predhodnika (T-Standard Test), s katerim je VTI že leta 1975 začel meriti obremenitev otrokovega vratu ob trku. Razlog za to je, da otrokovo telo ne zdrži obremenitev vratu, ki nastanejo pri najpogostejših in hkrati najnevarnejših trkih: čelnem in bočnem. Predstavljajo 96% vseh trkov, običajno se zgodijo pri večjih hitrostih in zanje je značilno, da sta v trčenju udeleženi dve vozili, ki sta se do takrat vozili v nasprotnih smereh. Pri trčenju so najnevarnejše poškodbe otrokove glave in vratu. Ko je otrok obrnjen v smeri vožnje, njegovo telo zadržujejo varnostni pasovi avtomobila, njegova razmeroma velika in težka glava (ki pri majhnih otrocih predstavlja približno 25% telesne teže v primerjavi s 6% teže v odstotkih telesne teže odraslega) se še nadaljuje premikati proti naprej. Ta nenaden premik glave proti naprej izpostavi otrokov občutljivi vrat (predvsem hrbtenjačo, ki se nahaja znotraj bolj elastične hrbtenice) stresu, katerega posledice so lahko usodne za otrokovo življenje. Prav tako sta lobanja in obraz izpostavljena udarcem drobcev, ki v primeru trka letijo po kabini vozila, še posebej zato, ker glava, potegnjena od sile udarca, izstopi iz zaščitnega okvirja avtosedeža. Poleg poškodb glave in vratu lahko pride tudi do poškodb notranjih organov zaradi pritiska pasov, s katerimi je otrok pripet v avtosedežu. Pri vzvratno obrnjenem avtosedežu se sila čelnega trka porazdeli po celotnem hrbtu in glavi otroka. Ko je otrok v takšnem avtosedežu, otrokov vrat in hrbtenica ostaneta v eni ravnini, naslonjalo avtosedeža pa prevzame sile trka. Otrokova glava ostane znotraj avtosedeža, školjka avtosedeža pa otroka ščiti pred udarci zlomljenih delov vozila ali drugih predmetov, ki ob trku zaidejo v notranjost avtomobila. Švedi so avtosedeže testirali pred vsemi ostalimi in že od začetka so merili obremenitev vratu. Prvi avtosedež, ki se uporablja v nasprotni smeri vožnje, je bil uveden na Švedskem leta 1967. Prej je bil test T-Standard na Švedskem obvezen, vendar po predpisih EU ni bil več dovoljen. Zato so ga leta 2008 nekoliko spremenili in ga poimenovali Plus Test. Plus Test je prostovoljen, kar pomeni, da proizvajalci avtosedežev predložijo svoje izdelke za testiranje, da bi javnosti dokazali, kako učinkoviti so pri zaščiti otrok pred trki. Več o Plus testu najdete tukaj.

Avtosedeži, ki opravijo test Plus, dobijo posebno oznako, seznam teh avtosedežev pa je javno dostopen na strani https://www.vti.se/en/services/crash-safety-testing/child-restraint-systems/plus-tested-models Na ta način so Švedi ohranili dvojne oznake na otroških avtosedežih (oznake ECE regulative in oznake Plus testa). Inženirji VTI so nam povedali, da avtosedeži, ki nimajo oznake Plus testa, bodisi niso bili testirani (morda zato, ker ne bi opravili testa) ali pa testa niso opravili. Povedali so še, da do sedaj še noben avtosedež, ki je obrnjen v smeri vožnje, za otroke do 18 kg ni prestal Plus testa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plus Test je najstrožje testiranje otroških avtosedežev na svetu. Osredotoča se na obremenitev vratu, ima veliko nižjo največjo mejo obremenitve vratu kot drugi testi avtosedežev in ima zelo kratko in nenadno zavorno pot, kar ima za posledico večjo energijo trka kot drugi testi. Plus Test se izvaja pri hitrosti 56 km/h, uporabljajo se testne lutke skupine Q3 in Q6, imeli pa smo priložnost videti testiranje avtosedeža BeSafe Stretch s testno lutko Q6, ki tehta 22 kg.

Predstavitev avtosedeža BeSafe Stretch in crash test pred našimi očmi!

BeSafe je na dogodku predstavil svoj najnovejši model – Stretch. Stretch je inovativen avtosedež s številnimi prednostmi, med katerimi je ena najpomembnejša za vse – maksimalna varnost. Starši so kot glavno težavo avtosedežev v nasprotni smeri navajali, da jih otroci zaradi teže prerastejo, preden dosežejo 125 cm. S tem v mislih je BeSafe vložil vse napore v ustvarjanje avtosedeža, ki se bo izjemno izkazal pri testih trčenja tudi za otroke do 7 let. Zato se je BeSafe lotil oblikovanja sedeža, ki bo prenesel težo do 36 kg, hkrati pa bo zagotovil dovolj prostora za noge tudi starejšim otrokom. To doslej ni uspelo nobenemu drugemu proizvajalcu avtosedežev. Po predstavitvah so inženirji VTI izvedli Plus test avtosedeža BeSafe Stretch pred nami. Z varne razdalje, za zaščitno ograjo, torej z balkona nad poligonom, smo opazovali, kako so se sani z avtosedežem s hitrostjo 56 km/h zaletele v testno steno in kako je glava testne lutke imela majhen odmik od začetnega položaja. Da ne bi ugibali, kakšne sile delujejo na lutkin vrat, smo si ogledali graf z rezultati obremenitve vratu, ki je pokazal, da je sedež BeSafe Stretch opravil test Plus z odličnim varnostnim rezultatom! Oglejte si videoposnetek crash testa in kako avtosedež izgleda po tem, da se sami prepričate o varnosti Stretch avtosedeža.

Počasni posnetek crash testa Stretch avtosedeža

BeSafe Stretch po preizkusu trčenja.

Več o avtosedežu Stretch najdete tukaj.

Dodaj odgovor